Muziekgroep Flevum bestaat 35 jaar! Dat wordt 7 oktober met een jubileumconcert gevierd om 15:00 uur in de Ontmoetingskerk. Het jubileum, van de muziekgroep voor mensen met een beperking, is ook buiten onze kerk opgevallen. Omroep Flevoland had een prachtig interview met voorzitter Teuni van Garderen, dirigent Wilma Wolse en muzikant Carmin Jansen. Hieronder een uitwerking van dat gesprek.

“Samen muziek maken is dubbel plezier. Het uur dat we muziek maken, maken we heel veel plezier”, vertelt dirigent Wolse. “We hebben twaalf muzikanten en heel veel vrijwilligers. Zo met elkaar maken we er een hele mooie muziekgroep van.”

“Als je van muziek houdt en een beetje ritme gevoel ga je er zo in mee.”

Flevum is een muziekgroep voor mensen met een beperking. “Je hoeft niet te kunnen notenlezen, je hoeft niet een instrument te kunnen spelen. Samen kijken we wat vind je leuk. En een beetje feeling met de doelgroep is wel heel belangrijk”, vertelt voorzitter Teuni van Garderen. “Als je van muziek houdt en een beetje ritme gevoel ga je er zo in mee.”

Ontstaan
Flevum ontstond 35 jaar geleden. Dirigent Jan van Heerde richtte de groep toen op. “Hij heeft het eigenlijk opgebouwd”, vertelt Wolse. Van Garderen vult aan: “Het ontstond vanuit de catechese. Mensen met een verstandelijke beperking krijgen een andere manier catechese. In die groep, middels tekeningen en zingen en creatieve dingen is deze groep eigenlijk ontstaan.”

“Als zij een goed gevoel hebben, heb ik een goed gevoel.”

Jan van Heerde vertelde tijdens het 25-jarig jubileum bij Omroep Flevoland: “Ik ben op een gegeven moment benaderd door iemand, volgens mij heeft hij wel een beetje verstand van muziek en een beetje feeling met mensen met een verstandelijke beperking. Zo is het ontstaan” Hij vertelt over het dirigentschap van Flevum: “Het is een wisselwerking, je geeft wat, maar je ontvang ook heel veel. Als zij een goed gevoel hebben, heb ik een goed gevoel. Daar doe je het voor.”

“Ik hou heel vreselijk veel van muziek.”

De muziekgroep komen uit Lelystad, maar ook uit andere delen van Flevoland zoals Zeewolde. De verschillende muzikanten zijn enthousiast. Bijvoorbeeld ook Carmin Jansen, zij speelt op de tamboerijn. Ze zit al zes jaar bij Flevum: “Ik hou heel vreselijk veel van muziek.” Ze vindt verschillende soorten muziek leuk, maar ze is er ook voor de gezelligheid.

Flevum heeft op zaterdag 7 oktober een jubileum optreden in de Ontmoetingskerk in Lelystad. De inloop is vanaf 14:15. Dan kunt u ook kennis maken met muzikanten. Het concert is van 15:00 uur tot en met 16:00 uur. Van harte uitgenodigd!

Kijk hieronder het interview bij Omroep Flevoland terug.