Platform Lelystadse Kerken (PLEK) heeft  aan alle Lelystadse kerken gevraagd om voorbede in verband met de situatie in Israël en Gaza. Het statement, waarin dit staat, werd zondagochtend ook in de Ontmoetingskerk voorgelezen. Lees hieronder het statement of kijk HIER het moment in de dienst terug.

Het statement
Machteloos voelen we ons bij het zien van de beelden van terreur en geweld in Israël, Gaza, de Palestijnse gebieden, Libanon. En van de stemmen die wij horen waarmee slachtoffers en nabestaanden hun verhalen vertellen. Het zien en horen van de angst, de zorg om het lot van geliefden en het lijden doen ons pijn.“De Heer richt op zijn berg een feestmaal aan voor alle volkeren” is te lezen in de Bijbel in Jesaja 25. Het is een tekst waarin de hoop en verwachting klinkt op het Messiaanse vrederijk voor iedereen en al wat leeft. Met de woorden van deze profeet in het hoofd willen wij met elkaar delen onze gevoelens van onmacht en verlangen.Daarom vragen wij om gebed om een einde aan het geweld. Vragen wij erom dat er ruimte komt bij alle partijen, over en weer, om verdriet en leed, onrecht en verlangen naar rust en vrede met elkaar te delen, hoe moeilijk ook.

Het lied “One Day” is een inspirerend voorbeeld van hoe mensen ‘scheidslijnen’ doorbreken door samen te zingen een lied van hoop op vrede en zich daarvoor in te zetten. In het lied klinkt dezelfde hoop en hetzelfde verlangen dat ook in de tekst uit Jesaja klinkt.

Na het statement werd het lied ‘One Day’ afgespeeld:

Achtergrond bij het lied: Oorspronkelijk is het lied “One Day” uit 2008 van Matisyaha (Amerikaans Joodse Reggaezanger). Het bezingt de hoop op het einde aan geweld en is een gebed voor de nieuwe tijd van vrede. De uitvoering is van februari 2018 van Koolulam, een sociaal muzikaal initiatief, waarin mensen van verschillende achtergrond samenzijn om te zingen om zo verschillen te overstijgen en het samenleven te versterken. In het lied wordt Engels, Hebreeuws en Arabisch gezongen.

Omroep Flevoland

Omroep Flevoland besteedde ook aandacht aan het onderwerp. “Het statement is vooral aan de orde gekomen omdat het conflict ook in Nederland heel veel emotie losmaakt”, vertelt dominee Klaas de Lange bij de regionale omroep. “Daarom dachten wij dat het goed is om een statement te maken van verzoening en gebed en dat niet de hardheid maar de zachtheid op zoek kan gaan naar verbinding en vrede.”

Kijk hier de hele dienst terug.