In de Stille week en rondom Pasen zijn er veel diensten in de Ontmoetingskerk. In dit overzicht zie je in één oogopslag wat er allemaal wanneer gebeurt. U bent in ieder geval van harte welkom!

Een deel van de diensten is ook te volgen via kerkdienstgemist. Klik hier om naar die website te gaan.

Palmpasen

Alle kinderen zijn op Palmzondag welkom in de Ontmoetingskerk om palmpasenstokken te maken en een optocht door de kerk te lopen.

Zondag 24 maart 2024 - 10:00 uur - Ontmoetingskerk - ds. K. de Lange

]Interkerkelijke vespers

Van 24 tot en met 27 maart is er dagelijks een kort moment van bezinning
LET OP: Alle diensten zijn in de Ontmoetingskerk, maar er gaat iedere avond wel een andere voorganger voor. Zie hieronder het overzicht

Zondag, 24 maart, ds. Klaas de Lange, Ontmoetingskerk, aanvang: 19.00 uur
Maandag, 25 maart, ds. Peter Roosendaal, ’t Anker, aanvang: 19.30 uur
Dinsdag 26 maart, dhr. Zeger van der Geest, ’t Lichtschip, aanvang: 19.30 uur
Woensdag 27 maart, ds. Kees Smit, De Lichtbron, aanvang: 19.30 uur

Inloop van de vespers is vanaf 19:00 uur in de Ontmoetingskerk.

Witte donderdag

De laatste maaltijd die Jezus met zijn leerlingen beleefde is voor velen een bron van inspiratie. We lezen uit Marcus 14, 12-34. Het lijken onwezenlijke momenten vol onzekerheid en niet begrijpen. Maar ook met een symbool tot houvast en leven. Want met het delen van brood en wijn, deelt Jezus zichzelf en verbindt Hij zich aan mensen. Tot Zijn gedachtenis én ons houvast vieren ook wij in deze dienst het Avondmaal.
Pastoresteam

Donderdag 28 maart 2024 - 19:30 uur - Ontmoetingskerk – Pastoresteam

Donderdag 28 maart 2024 –  20:30 uur - Jeugdhonk Ontmoetingskerk - Samen The Passion kijken (voor jong en oud)

Goede vrijdag

“Wie is die man?” is de titel van Passie 2024, die deze avond zal worden uitgevoerd. Veel gemeenteleden hebben de laatste weken gewerkt aan de voorbereiding en geoefend voor het spelen van dit stuk. Met muziek, scènes die worden uitgebeeld, monologen, kunstwerken van het schilderscollectief en woorden uit de Bijbel, beleven we, samen met de omstanders, de laatste fase van het leven van Jezus en Zijn sterven. Ingrijpend en indrukwekkend….. Mensen van toen die, net als wij, zich bij Jezus afvragen: Wie is die man? Klik hier voor meer informatie.

Vrijdag 29 maart 2024 - 19:30 uur - Moderne Passie met tal van gemeenteleden - Ontmoetingskerk

Stille zaterdag tot paaswake

Een nacht ánders dan alle andere, zo mag de Paasnacht worden beschreven. Want vroeg, op de eerste dag van de week, vlak na zonsopgang, gingen vrouwen naar het graf om het lichaam van Jezus te verzorgen, maar wie zal de zware steen wegrollen? (Marcus 16,1-8). Die bleek echter al weggerold en in de grafspelonk troffen ze een in het wit geklede jongeman die hen het onwaarschijnlijke nieuws vertelde: Hij is opgewekt uit de dood! Gebeurtenissen die elk mens mag overkomen en waarvan de doop het symbool is (Romeinen 6, 3-6). Vanuit het donker van de nacht schijnt het nieuwe licht waarvan de paaskaars het symbool mag zijn. Licht dat in deze nacht de kerk mag worden binnengedragen én elke dienst mag branden als teken van de aanwezigheid van de opgestane Heer. De Cantorij verleent medewerking aan deze feestelijke dienst!
Pastoresteam

Zaterdag 30 maart 2024 - 22:00 uur - Ontmoetingskerk - Pastoresteam en Cantorij

Let op! Deze viering begint, anders dan de rest van de week, om 22:00 uur.

Eerste paasdag

Op Paasmorgen vieren we dat Jezus is opgestaan uit de dood. In deze dienst wordt het kindernevendienstproject afgesloten, is er een optreden van Spoken Word Arties Myrthe Nauta en kunt u luisteren naar koor Outside. Klik hier voor meer info.

Zondag 31 maart  2024 - 10:00 uur - Ontmoetingskerk - Mw. E. Bruggeman

Paaswake

Het is al eeuwen lang een christelijke traditie dat er in de Paasnacht wordt gewaakt. Want in de Paasnacht zien christenen (wakend) uit naar de opstanding van Christus. Het is de nacht van donker naar licht, van dood naar leven, van einde naar nieuw begin. Deze vieringen begonnen bij het invallen van de avond (van stille zaterdag)  en gingen, biddend en wakend, door tot soms vroeg in de morgen. De Paaswake is dan ook een dienst waar, in een de steeds dieper wordende duisternis wordt toegeleefd naar de opstanding.  Een opstanding die volgens Johannes in de nacht heeft plaatsgevonden. Toen Maria bij het graf kwam en zag dat de steen was weggerold, was het “vroeg op de eerste dag, toen het nog donker was…..(Johannes 20, 1).  Dit toeleven naar de opstanding wordt in een viering  symbool gegeven door, ín het donker,  de Paaskaars aan te steken waardoor het licht wordt, het zingen van lofliederen, het lezen van opstandingsverhalen én de doopgedachtenis.  In de vroege kerk werden mensen die tot geloof kwamen gedoopt in de Paasnacht, als symbolisch teken van het loslaten en achterlaten wat beknellend en bedreigend was om ‘door het water heen’ op te staan in een nieuw leven met toekomstperspectief.  In de kerkenraad is er inhoudelijk gesproken over de achterliggende gedachten en symbolen n de Paaswake en is besloten om die voortaan te houden,  laat op de avond van de stille zaterdag, dit jaar op zaterdag 30 maart om 22.00 uur