Een Koninklijke onderscheiding voor. dhr. Rob Bakelaar en dhr. Gert Kolstee. Vrijdag 26 april kregen zij van burgemeester Mieke Baltus een lintje opgespeld. Daarmee zijn ze lid geworden van de orde van Oranje-Nassau.

Rob Bakelaar heeft een groot aantal bestuurlijke functies vervuld, sommige tot op de dag van vandaag: voorzitter van de Rotary Club Lelystad, vice-voorzitter en bestuurslid voor de Vereniging voor Protestants Primair Onderwijs Lelystad, bestuurslid van de Stichting Architecten Research Onderwijsgebouwen, bestuurslid van de Commissie van beheer van de Protestantse Kerk Nederland in Lelystad, adviseur en bestuurslid voor de Bond Heemschut Flevoland, secretaris en commissielid voor de Erfgoedcommissie van Lelystad, vrijwilliger van de Voedselbank en voorzitter van en vrijwilliger bij de SKWL, de Stichting Kreatieve Werkplaats Lelystad. Bovendien stelt hij de opbrengst van zijn eigen boomgaard op zijn landgoed ter beschikking aan de voedselbank

Hij beschikt als Lelystedeling van het eerste uur over een bijna onuitputtelijke kennis van het ontwerp en ontstaan van Lelystad. Hij is bijna een wandelende encyclopedie waar het om Lelystads erfgoed gaat en een tweede, mooie en zeer gewaardeerde eigenschap is dat hij deze kennis ook graag deelt.”

Gert Kolstee was in zijn werkzame leven werkzaam bij Wageningen Universiteit & Research, waar hij was betrokken bij proefboerderij ’t Gen aan de Runderweg. Hij was ook een onvermoeibare volhouder in de pogingen om de terreinen van de WUR te gebruiken voor het opwekken van duurzame energie. De toenmalige directies zagen er weinig is, maar ze staan er wel. Politiek heeft hij zich vrijwillig ingezet voor het CDA, eerst voor de lokale afdeling, daarna als secretaris voor de provinciale afdeling. Hij draagt enthousiast bij aan De Lelystadse Boer, als ambassadeur en lid van de Raad van Inspiratie. Voor de Zonnebloem gaat Gert als afdelingsvrijwilliger langs bij mensen voor een praatje, een kopje koffie of een leuke activiteit als een wandeling of een terrasje pakken. Ook helpt hij mee bij het organiseren van activiteiten en begeleidt hij als vakantievrijwilliger gasten van de Zonnebloem. Hij helpt af en toe bij Resto Van Harte.

Gert is breed geïnteresseerd en sociaal betrokken bij wat er zich in de stad afspeelt. Hij is een mensenmens met hart voor de kwetsbaren in onze samenleving. Juist het verminderen van eenzaamheid gaat hem nauw aan het hart.

Bloemetje

Namens de kerkenraad overhandigde Ingrid Wortel een bloemetje aan de beide heren.

Kijk hieronder een interview met Frits en Marianne Appelman