Vanuit de kerkenraad zijn er meerdere nieuwe berichten. Hieronder lees je alles over de veilige kerk, het personeelsbeleidsplan, de solidariteitskas en de plaatselijke regeling.

Plaatselijke regeling

In de Ordinanties voor de Protestantse Kerk in Nederland wordt op diverse plaatsen bepaald, dat de kerkenraad van een gemeente, binnen de kaders van de kerkorde zelf, zaken mag regelen. In de kerkelijke praktijk wordt hiervoor het begrip ‘Plaatselijke Regeling’ gebruikt.

Ter inzage
De Plaatselijke regeling van de Protestantse Gemeente Lelystad, voor het laatst vastgesteld op 18 november 2019, is nu gewijzigd. Deze wijzigingen zijn op 24 juni 2024 in de Kerkenraad besproken. De aangepaste versie ligt vanaf 1 juli ter inzage bij de koster.

Vragen?
Mocht u hier vragen of opmerkingen over hebben kunt u dit tot 12 juli 2024 aangeven bij de secretaris van de kerkenraad, [email protected] .

Personeelsbeleidsplan

In Venster nummer 51, maart 2024, heeft u al kunnen lezen over het nieuwe Personeelsbeleidsplan. Op donderdag 2 mei 2024 is over dit onderwerp een Gemeenteberaad gehouden.

Jan Gommer heeft namens de werkgroep één en ander uitgelegd over de werkwijze van de commissie en hij heeft het plan voorgelegd. Het plan bestaat uit een groot aantal adviezen. Het gemeenteberaad heeft zich uiteindelijk met name gericht op de toekomst van het pastoresteam. Mede doordat ds. Klaas de Lange in januari 2025 met emeritaat zal gaan.

De kerkenraad heeft n.a.v. dit duidelijke en mooie plan het volgende besloten:

• Per 1 september 2024 wordt het contract van ds. Eva Bruggeman verhoogd naar 0,7 fte zodat ds. Klaas de Lange haar kan inwerken.
  • Per 1 januari 2025 zal ds. Eva Bruggeman gemeentepredikant worden tot 1 september 2025 voor 0,8 fte.
  • Vanaf 1 september 2025 zal er een nieuwe gemeentepredikant beroepen worden voor 0,8 fte.

–   Marjolen Veerbeek zal vanaf 1 januari 2025 0,77 fte gaan werken.
–    Per 1 januari 2025 zal er een jongerenwerker worden aangenomen voor 0,5 fte, waarbij 6 uur beschikbaar is voor jeugd diaconaat.

De komende tijd gaan we aan de slag om dit te realiseren. Wij danken de commissie voor het vele werk wat zij gedaan hebben om het personeelsbeleidsplan samen te stellen.

Veilige Kerk en Verklaring omtrent gedrag (VOG)

Na het Gemeenteberaad over Veilige Kerk op woensdag 8 november 2023 en de kerkdienst over dit onderwerp op zondag 2 juni 2024 is het nu tijd om een volgende stap te zetten. n de synodevergadering van 22 april 2024 is unaniem besloten dat het verplichte VOG voor werkers en vrijwilligers in de kerk er moet komen en dat er vertrouwenspersonen aangesteld moeten worden.

Vertrouwenspersonen
Vertrouwenspersonen hebben wij in onze gemeente al geregeld. Zij worden genoemd op pagina 2 van Venster en zijn bereikbaar via de mail of telefoon.

VOG voor vrijwilligers
Een VOG voor vrijwilligers kan gratis aangevraagd worden. Als het u betreft ontvangt u op enig moment een mail met de instructies.

Wij zouden een VOG aan willen vragen voor de volgende vrijwilligers:

• Ambtsdragers
  • Kerkrentmeesters
  • Diaconaal rentmeesters
  • Vertrouwenspersonen
  • Het Uitvaartteam
  • Pastoraal bezoekwerkers
  • Coördinatoren ouderenbezoekwerk
  • Ouderenbezoekwerkers bij aanvang van hun taak Met betrekking tot de Ouderenbezoekwerkers die deze taak al (geruime tijd) vervullen zal in de loop van 2024 op een bijeenkomst van deze medewerkers het al dan niet van belang zijn van een VOG worden besproken met (één van) de vertrouwenspersonen. Op basis van de uitkomst van dit gesprek zal de kerkenraad een besluit nemen in deze.
  • Leden van de Taakgroep Pastoraat
  • Kindernevendienst leiding
  • Crècheleiding
  • Leiding Betweeners, Basiscatechese en Prutsertjes
  • Leiding Jeugdkamp
  • Leiding Theaterweekend

Mogelijk zal deze lijst later nog aangepast worden. Verder zal een VOG aangevraagd worden voor onze betaalde krachten. Mocht u nog vragen hebben, stel ze gerust op [email protected] of bij de vertrouwenspersonen.

Rekeningnummer Solidariteitskas

Helaas is er in de brief voor de Solidariteitskas per ongeluk een fout in het rekeningnummer gemaakt.                                                                                                                                Het juiste nummer is NL87 RABO 0373 7244 54