In de eerste week van mei is een groep van onze kerk naar het oecumenische klooster Taizé in Frankrijk geweest. Hier komen, met name jongeren, vanuit de hele wereld samen om even stilgezet te worden. Een bijzonder plek blijkt wel uit het verslag wat Linda van Essen. Zij is één van de jongeren uit onze kerk die dit jaar meeging en schreef het volgende verslag.

Taken bij Taizé

Voor mij was het de eerste keer dat ik meeging. We hadden een gemengde groep van leeftijden en sommigen waren ook al vaker geweest dan anderen. Bij Taizé zelf moest iedereen ook meehelpen. We waren ingedeeld bij verschillende taken. Een deel deed een moment de afwas, anderen mochten in de ochtend surveilleren en zelf zat ik bij het churchteam.

Het Churchteam

Bij het churchteam zorgden we ervoor dat alles weer klaar kwam te staan voor de middagdienst. Zo legde we alle boekjes klaar, maakten de broedersplaats weer netjes en zorgde ervoor dat alle kaarsjes nog groot genoeg waren en deden deze optijd weer aan. Het leukste aan deze taak vond ik de afwisseling en dat we na de ochtenddienst ook mochten helpen de kaarsjes uit te doen, wat super mooi was, omdat er vaak nog wat gezang was terwijl we dat dan aan het doen waren.

Bijbelintroductie

Ik had in de middag de bijbelintroductie van een broeder. Wat super gezellig en boeiend was. Naast dat hij uitlegde, leerde we ook nog wat Swahili en gebruiken uit Kenia van hem. De laatste dag gingen we zelfs zingen in het Swahili. Om teksten te bespreken gingen we in kleinere groepjes uit elkaar, ik had een gezellige groep waarmee we ook een dag gingen wandelen terwijl we ook een boeiend gesprek voerde.

Mooi weer

Verder hebben we genoten van de paar dagen dat we wel mooi weer hadden. Zo hebben we heerlijk in de zon het marktje van Ameugny bezocht.

Stilte en rust

De rust en stilte in de diensten vond ik heel mooi en prettig. Ik verbaasde vooral mijzelf ermee hoe gemakkelijk ik hier eigenlijk in mee ging. En dan was het nog wisselend per keer hoe goed dat ging, maar dat is ook heel logisch.
De liederen zing je vanzelf mee en is het klinkt heel mooi bij elkaar in de kerk. Je kon ook meer zingen, ik ging bijvoorbeeld bijna elke dag ook naar de song practice waar je onder begeleiding de liederen vierstemmig aangeleerd kreeg. Dit is zelfs opgenomen voor de documentaire van Petrus in het land!

Al met al was het een gezellige en mooie reis. We hebben veel met elkaar kunnen delen en geleerd! Maar natuurlijk ook veel lol gehad!