Jan Gommer over de zoektocht naar zingeving

Zomer 2022 - Het zijn de laatste loodjes voor Jan Gommer. Hij gaat bijna met pensioen en daar ziet hij naar uit, want pensioen betekent ook meer vrije tijd. Toch blijft Jan zich wel inzetten voor het kerkenwerk. Jan: “Het vrijwilligerswerk helpt mij bij mijn zoektocht naar zingeving. Je ontvangt voldoening en het geeft veel plezier.”

In 1993 kwam Jan met zijn gezin vanuit Etten-Leur in Lelystad wonen. De Ontmoetingskerk was meteen een fijne plek. Jan: “Het kerkgebouw is één, maar je hebt mensen nodig die een gebouw kleur geven. We hebben hier veel warme contacten. Er is aandacht voor elkaar, maar ook oog voor de nieuwkomer. Daar probeer ik altijd op te letten.”

Verdieping aan mijn geloof

Jan Gommer zet zich al bijna dertig jaar in als vrijwilliger voor de kerk. Jan: “Dat zit ook een beetje in mijn natuur. Het is fijn om samen goede dingen te doen. Je ontvangt er zoveel voor terug. In de beginperiode was het best druk met jonge kinderen en werk. Ik was toen eindredacteur van het kerkblad. Later ben ik voorzitter van de kerkenraad geworden. Dat heeft echt verdieping aan mijn geloof gegeven en ik heb er ook veel van geleerd op het gebied van leiding geven. Dat laatste kwam ook van pas op mijn werk.”

Plek van inspiratie

Jan: “De kerk is voor mij een plek om te onthaasten, een plek van inspiratie, uitleg en bezinning. Ik ben een zoeker. Ik zoek dat, wat ik niet kan zien. Ik wil onderzoeken wat er nog meer is achter de horizon. Als je alles afpelt, wat houd je als mens dan nog bezig.” De avonden die Geloofsproeverij0320 dit jaar organiseerde sloten heel mooi aan bij die zoektocht.

Geloofsproeverij 0320

Jan is één van de vrijwilligers die betrokken is bij Geloofsproeverij0320. Bij de avonden van deze werkgroep gaat het om inspiratie en verdieping. Het is voor iedereen die geïnteresseerd is in geloof en spiritualiteit een makkelijke instap. De avonden zijn ook heel geschikt om je buurman, vriend of familielid mee naar toe te nemen. Ook als je lange tijd niet meer in de kerk bent geweest, maar toch behoefte hebt aan spiritualiteit zijn dit hele fijne avonden. Je kunt zo proeven aan het geloof.

Laat je verrassen

De avonden gaan over universele thema’s, zoals ‘naastenliefde’ met Spoken Word-artiest Myrthe Nauta, ‘Kiezen voor klimaatbewuster leven’ en ‘luisteren naar je hart’ met internetpastor en jezuïet Nikolaas Sintobin. Jan: “Bij de Geloofsproeverij moet je je laten verrassen in de breedste zin van het spectrum van geloof en spiritualiteit. De avonden zijn voor mij iedere keer weer een bron van inspiratie. Dat maakt het ook leuk om dit vrijwilligerswerk te doen. Dit jaar willen we weer vijf avonden organiseren.”

Twijfel niet….

Het kerkenwerk heeft Jan altijd veel gegeven. “Twijfel niet om iets op te pakken. Iedereen is uitermate belangrijk. Gebruik je talent en laat je vinden.”